Thursday 1 November 2012

Ada apa dengan " Anak Sulung " ??


                                                Assalamualaikum :)


Haii haiii :D apa khabar mu di sana ? lama sudah tak berjumpaa haha *TERnyanyi pulak :3 haha , oke harini da masuk bulan BARU , bole buka buku BARU , bole buat azam BARU untuk bulan nie , bole shopping baju BARU ! opps , :* did i say BAJU BARU ? haha oke fine laaa , yee memang den rindu nak shopping haa , walaupun sekarang rayo Deepavali ( Happy Deepavali :) , den nak ikut shopping jugak ! boleh ko ? haha kot tak paham , buek2 paham yolah eh :3 hihi tapi kan , bila masuk je tanggal 1 November nie , terus mengingatkan aku pada tarikh keramat yang bakal menjelma tak lama lagi #ecehh . hurm 9 November ? ada apa dengan 9 november ?

ish dok oh benor muke mu pakcik buat gini :3  rilex2 haha  >.<
Itu tarikh keluarnya result asasi semester 1 . Oh myy siapa yang tak ketar kann :3 terasa balik getaran jiwa waktu nak ambil result SPM dolu2 huhuhu . Eh sekejap , korang perasan ke tak yang apa yang aku bebel daripada tadii tak ada kena mengena langsung dengan tajuk 'Anak sulung ??' haha oke nampak sangat dah mengarut , ekau kono paham den da mengantuk sobonar eh :3 haha lawak laa bila berbahasa indah2 nie hihihi :D oke back to the topic , hurmm nak cerita pasal anak sulung . Of course la aku anak sulung kann sebab tu nak storyy mory niee hihi >.< kalau tak , tak expert nak cerita bab niee sebab tugas anak sulung nie sangat berat . Actually tak lah berat sangat ( bagi aku dalam sesetengah perkara sahaja okayy ) , tapi ade certain part meme berat ! contoh :-

^ selalu diingatkan begini - "akak tu anak sulung , akak kena jadi contoh yang baik pada adik2 , akak kena belajar betul2 sampai berjaya dunia akhirat , akak kena bla bla bla ........

^kalau adik buat salah , kita yang pertama kena marah . iyeke ? but if betul , so saddd (exception to me , sebab aku rasa kalau salah adik aku , tetap depa kena marah , padahal aku yang nyakat :* hihi )

^cita2 anak sulung mesti tinggi2 contohnya - Doktor , Engineer , Peguam , Pilot ( not me eh :3)

^bila mak abah keluar , kita kena masak , oh myy saya sangat lemah dan sedang berusaha memperbaiki bab  ini dengan sebaik2nya InsyaALLAH (doakan saya doakan saya plezzz)

^Semua meletak harapan yang sangat tinggi supaya dapat kerja besar especially hurmmm of course lee Doktor ! how can i get the strength to tell all of them if i cannot be a Doctor one day ? Wallahualam :(

^hurm dah kot itu jeee hihi sekian >.<

Tapi serius laaa , bukan senang nak pikul tanggungjawab as anak sulung nie , lebih2 lagi aku perempuan .. Tapi syukur Alhamdulillah jugaa , aku nampak banyak jugak kelebihan jadi anak sulung . Dapat memberi arahan dan dilebihkan oleh ibu bapa dalam banyak hal . haha ( habis aku kalau adik aku baca nieee :3 )

Shhh could you please keep this as a secret ;)

Thanks for keeping my secret haha xD oke2 , so , nasihat saya untuk semua anak2 sulung di luar sana memandangkan saya juga anak sulung  , jangan sesekali memberontak jika disuruh itu ini . That's your duty as the older siblings ( so jangan banyak songeh ) . Ingat ! pasti ada hikmah kenapa anda dilahirkan sebagai yang sulung dalam family . ALLAH tidak mencipta sesuatu itu sia2 .. Hormatilah ibu ayah anda . Kalau rasa nak marah bila disuruh itu ini , cepat2 ingat yang ibu dan ayah kita sangat gembira apabila kita selamat dilahirkan . Seluruh kasih sayang dicurahkan pada kita , kita DITATANG BAGAI MINYAK YANG PENUH sebab kita cahaya mata pertama mereka ! So, jangan cepat melenting . Kebanyakan remaja zaman sekarang cepat marah dek kerana tekanan hidup . Tapi tidak sewajarnya ibu bapa jadi tempat meluahkan perasaan macam tuu :3

Sebak nya bila ingat ibu ayah kita T____T ( btw , the baby is so cutee rite ? :)

Itu sahaja untuk entry kali niee . Sehingga kita bertemu lagi di lain hari . Semoga berjaya untuk semua anak2 sulung dan anak2 tak sulung di luar sana >.<  and Wassalamualaikumwarahmatullahiwabarokatuh :)


p/s : doakan saya dan rakan2 saya dapat pointer yang baik untuk result yang akan diumumkan tak lama lagi okay :D May ALLAH bless all of you ! Kamsahamnida :)

5 comments:

  1. wah saya setuju 101 % dgn entry ni sebab sy pun anak sulung:) hehe. amin semoga kita sama-sama berjaya !

    ReplyDelete
  2. Sep sep! Aqilah anak sulung jugak. Seriosly, memang banyak tanggungjawab anak sulung berbanding adik beradik lain. Tapi yang best, kita mesti dapat dulu, adik-adik pakai second-hand jee. Kahkah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahahahah itu aya sokong 100% hahaha serius kita senang dapat benda n dapat benda first hand hihihi ^^ Alhamdulillah :D di samping tanggungjawab yang banyokkk :3 hihi

      Delete
  3. haha. nasib baik kakak sulung saye baik. time kecik2 dulu,lepas balik skolah,dye mesti beli gula2 untuk adik2. :D

    http://missazieni.blogspot.com/2012/11/wahai-cuti.html

    ReplyDelete